AB INBEV MAAKT NIEUWE DOELSTELLINGEN DUURZAAMHEID BEKEND

Bierbedrijf AB InBev wil de komende vijf jaar onder andere het waterverbruik, energiegebruik en de uitstoot van broeikasgassen flink reduceren

BREDA - 05.06.2013

Het terugdringen van waterverbruik tijdens het productieproces met 135 miljoen hectoliter, 100.000 ton minder verpakkingsmateriaal gebruiken en het energieverbruik verminderen met 10%. Dit zijn enkele van de wereldwijde doelen die bierbrouwer AB InBev zichzelf heeft gesteld voor de komende vijf jaar.

Met in totaal zeven nieuwe, wereldwijde doelstellingen borduurt AB InBev voort op de duurzaamheidsdoelstellingen die de bierbrouwer zichzelf drie jaar geleden heeft gesteld. AB InBev gaat zich de komende jaren actief inzetten om het watermanagement te verbeteren in de gebieden waar hun gerst wordt geproduceerd. Daarnaast gaat de brouwerij meehelpen stroomgebieden in landen als Bolivia, Brazilië, China, Mexico en Peru te beschermen.

In 2017 moet het waterverbruik gedaald zijn naar 3,2 hectoliter per geproduceerde hectoliter drank. Dit komt overeen met een besparing van ongeveer 5.400 Olympische zwembaden. De uitstoot van broeikasgassen door AB InBev zal in 2017 10% lager liggen, in China ligt dit percentage zelfs op 15%. Het energieverbruik wil AB InBev ook met 10% verminderen in de komende vijf jaar en het gebruik van verpakkingsmateriaal wordt met 100.000 ton teruggedrongen. De zevende en laatste doelstelling die AB InBev in 2017 wil halen, is de aanschaf van koelsystemen die 70% milieuvriendelijker zijn dan de huidige gebruikte systemen.

AB InBev maakt deze doelstellingen bekend tijdens World Environment Day 2013. Tijdens deze bewustwordingsdag worden er door werknemers van de brouwerij ook allerlei lokale initiatieven geïnitieerd om mee te helpen aan een duurzamere wereld. In Nederland konden werknemers bijvoorbeeld meedoen aan No Shave Week, waarbij water wordt bespaard doordat ze hun baarden laten staan. Ook werden medewerkers gestimuleerd om op World Environment Day met de fiets of carpoolend naar het werk te komen. En in de bedrijfskantine zijn werknemers bewust gemaakt van het voorkomen van voedselverspilling.

“Uiteraard zijn wij 365 dagen per jaar bezig om bewuster om te gaan milieu en zo duurzaam mogelijk te produceren. Maar het kan geen kwaad om één keer per jaar hier extra aandacht aan te besteden,” zegt Harm van Esterik, Country Director Nederland bij AB InBev. “Met de doelen die we onszelf hebben gesteld voor de komende vijf jaar, geven we bovendien aan dat we er altijd naar streven om ook op lange termijn nog duurzamer te zijn. Doordat we heel concreet formuleren waar we in 2017 willen staan, is het ook gemakkelijker te controleren of we waarmaken wat we beloven.”

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Annemieke Matthijssen - Anheuser-Busch InBev | Ceresstraat 1, Breda | Postbus 3212 | 4800 MA Breda | M: +31 (0) 6 22 80 24 69 | T +31 (0)76 525 20 74 | F +31 (0)76 525 21 33 I annemieke.matthijssen@ab-inbev.com  | www.ab-inbev.nl www.familytalkonline.nl / www.facebook.com/familytalkNL